Κώστας Νικολούτσος: «Μπορούμε αρκεί να ενωθούμε»
Με επίκεντρο τον τουρισμό σε σχέση με την τοπική οικονομία και την επιχειρηματικότητα, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας κ. Κώστας Νικολούτσος, μιλά σήμερα στην εφημ. “ΠΑΤΡΙΣ” και αναφέρεται με ιδιαιτέρως χαρακτηριστικό τρόπο σε δυνατότητες και πλεονεκτήματα που μπορούμε να αξιοποιήσουμε με στόχο την αύξηση της προσέλευσης επισκεπτών, αλλά και τις προσδοκόμενης ιδιωτικής κατανάλωσης από την οποία όλοι θα κερδίσουν.
Χρησιμοποιεί ωστόσο και αυστηρή γλώσσα για θέματα και προβλήματα που πληγώνουν την εικόνα του τόπου μας και τα οποία επί της ουσίας αποτελούν τροχοπέδι στην εξέλιξή της.
Ποια θεωρείτε σήμερα τα βασικά σημεία της “οικονομικής γεωγραφίας” στην Ηλεία;
Έχει να κάνει με τρεις τομείς: αγροτοδιατροφικός τομέας, τουρισμός και υπηρεσίες. Αυτά μεταξύ τους αλληλοσυνδέονται και πρέπει περαιτέρω να το επιδιώξουμε κάτι τέτοιο για να είναι ορατά τα ωφελή για το Νομό:
Ο τουρισμός εδώ στην Ηλεία έχει τρεις βασικές κατευθύνσεις: Κρουαζιέρα, παραθεριστικός και περιηγητικός τουρισμός, ο οποίος κάποτε ήταν και αυτός που κυριαρχούσε στον τόπο μας, μέσω της επίσκεψης στην Ολυμπία.
Με την κρουαζιέρα έχουμε πράγματι, πολλές αφίξεις στο Κατάκολο, όμως έχουμε να παρατηρήσουμε τόσο μια πτώση του οικονομικού επιπέδου επισκεπτών όσο και μη επαρκή ιδιωτική κατανάλωση.
Τούτο πρέπει να το ανατρέψουμε, δημιουργώντας καποιες προϋποθέσεις ιδιαίτερες. Πρώτη προϋπόθεση για τον τομέα κρουαζιέρας, είναι η αναζήτηση νέων διαδρομών στην Ηλεία. Νέες διαδρομές βεβαίως είναι αναμφίβολα ο Επικ. Απόλλωνας, θα μπορούσε να είναι η περιοχή που αναπτύσσεται στο Κάστρο Χλεμούτσι, το Μεσαιωνικό κτίσμα κλπ.
Να δοθεί φυσικά βάρος στον αμφιλεγόμενο φυσιολατρικό τουρισμό. Και γιατί εμείς εδώ έχουμε κάποια πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα. Η Ηλεία εξάλλου έχει μια μεγάλη προίκα από τη φύση και από τον Θεό, ώστε να έχει και ένα καταπληκτικό περιβάλλον…
Οπωσδήποτε εδώ δεν πρέπει να παραβλέπουμε το δάσος της Φολόης, όπως και άλλα σημεία ιδιαίτερα, π.χ. οι καταρράκτες στο φαράγγι “Χαρατσάρι”, της Νεμούτας και στο φαράγγι του “Άμπουλα” στην ίδια περιοχή. Είναι λοιπόν ένα τουριστικό σημαντικό προϊόν που πρέπει να αξιοποιηθεί χωρίς βέβαια να θίξουμε σε καμία περίπτωση το φυσικό περιβάλλον. Δεν έχω επί του παρόντος πλήρη εικόνα, όλα τα στοιχεία όμως δείχνουν ότι έχουμε να κάνουμε με έναν πραγματικά οικολογικό θησαυρό.
Μιλάτε για έναν τουρισμό που αφορά και άλλες όχι τόσο γνωστές περιοχές;
Η Ηλεία πρέπει να αποκτήσει επιτέλους κάποτε τουριστική ενδοχώρα που μπορεί να δώσει ώθηση σε πολλές δραστηριότητες. Σας έδωσα ήδη ένα παράδειγμα με τη Νεμούτα. Ένα χωριό που μπορεί να θεωρείται ότι είναι σε μια άκρη της Ηλείας κλπ, όμως, εξελίσσεται ταχύτατα. Αρκεί όμως και εμείς να σταθούμε κοντά σε πρωτοβουλίες που γίνονται, και οι οποίες έχουν καθαρά, ιδιωτική σφραγίδα.
Με την ευκαιρία αυτή και από τη διερεύνηση που έκανα, πρέπει να πω ότι προκύπτει και η ανάγκη της σύνδεσης. Δηλ. έχουμε έναν άξονα, που μπορεί να συνδέσει τους δύο βασικούς δρόμους που οδηγούν στην ενδοχώρα Πελοποννήσου, δηλ. είναι ο δρόμος Ολυμπία – Λούβρος – Ερύμανθος κλπ και ο άλλος που οδηγεί σε Λάλα – Δίβρη – 111 κλπ. Με τη σύνδεση αυτή του δρόμου της Νεμούτας αυτόματα κάποιος που θέλει να κινηθεί από τη μία πλευρά στη άλλη θα εξυπηρετηθεί. Να τα δούμε όμως αυτά λίγο πιο συστηματικά…
Πάντως συμφωνείτε ότι η κρουαζιέρα μέσω του λιμένα Κατακόλου εξακολουθεί να αποτελεί την “αιχμή του δόρατος” για τον τουρισμό μας;
Για το λιμάνι Κατακόλου, αναμφιβόλως γίνονται σημαντικά έργα, και απ’ ό,τι ξέρω προωθούνται και τα υπόλοιπα έργα της χερσαίας ζώνης.
Οι επενδύσεις νομίζω ότι δε θα σταματήσουν εκεί, και πιστεύω ότι η σημερινή διοίκηση του Λιμενικού Ταμείο έκανε σοβαρή δουλειά, γιατί κατάφερε να επιλύσει πολλά δύσκολα θέματα στην υλοποίηση των έργων, και μάλιστα ξέρω την προσπάθεια του κ. Βαρουξή και πώς ξεμπλοκάρισε το θέμα της χρηματοδότησης, και χαίρομαι γιατί αντιμετώπισε τα ζητήματα του λιμένα με κάποιο άλλο πνεύμα, ώστε τα αποτελέσματα να είναι ορατά.
Βεβαίως υπήρξαν κάποια θέματα διοικητικής φύσεως που νομίζω ότι οφείλονταν σε απειρία, αλλά πιστεύω στις δυνατότητες που έχει, έκανε ήδη αρκετά πράγματα και μπορεί να κάνει ακόμη περισσότερα, αρκεί να εστιάσει το ενδιαφέρον του στα μεγάλα θέματα, καθώς και ο ίδιος έχει ένα όραμα για τον τόπο ευρύτερα…
Και σε συνδυασμό με το λιμάνι παράλληλα τι μπορεί να αξιοποιηθεί;
Θα κάνω μια μικρή αναφορά στα αλιευτικά καταφύγια, Αγ. Παντελεήμονα, Παλούκι, Γλύφα, Σκαφιδιά κλπ. Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, γιατί αν προσβλέπουμε στο γιώτιγκ – και ξέρουμε πόσο προσεδοφόρος τουρισμός είναι αυτός – οι επιβάτες του είδους, θέλουν κοντινές διαδρομές.
Μέχρι και ο Πηνειός κόμη, φανταστείτε ότι μπορεί να είναι πλωτός μέχρι το Βαρθολομιό! Και σε κάποιο μελλοντικό σχέδιο να είναι ασφαλές αραξοβόλι. Να το δει λοιπόν κάποιος σοβαρά και αυτό το θέμα.
Πάντως και ο τουρισμός και η ανάπτυξη της οικονομίας χρειάζονται αεροδρόμιο, που εμείς ακόμα δεν έχουμε…
Οι επιχειρήσεις μας γνωρίζουμε ότι εξυπηρετούνται από τον Άραξο και είναι ένα δεδομένο για εμάς. Βεβαίως δεν απεμπολούμε σε καμία περίπτωση τις δυνατότητες που μπορεί να έχει η Ηλεία μέσω του αεροδρομίου της Ανδραβίδας.
Είναι μια ιστορία όμως το αεροδρόμιο Ανδραβίδας που μόνο θλίψη προκαλεί ο τρόπος διαχείρισής της. Για μένα πρέπει να υπάρχει πάντα εδώ ένα ενεργό αεροδρόμιο, και υπό συνθήκες, θα μπορούσε να γίνει και αυτό πολιτικό.
Για τον Άραξο, δεν έχω καλή άποψη για κάποια θέματα. Έχουμε σημαντική μείωση της επιβατικής κίνησης εκεί και περιμένω ότι θα έχουμε περαιτέρω πίεση, δεδομένου ότι η frapport έχει αναλάβει 14 αεροδρόμια, του Αράξου όμως, είναι εκτός, και καταλαβαίνετε ότι η Εταιρεία αυτή θα προσπαθήσει να αυξήσει την κίνηση στα υπόλοιπα αεροδρόμια εις βάρος εκείνων που δε συμπεριλαμβάνονται εκεί.
Ούτε καν σιδηρόδρομο που θα μπορούσε να είναι πλεονέκτημα για εμάς, αλλά δεν έχουμε. Πώς το σχολιάζετε;
Έχω την πληροφόρηση ότι ζητείται από το πακέτο “Γιούνκερ” η χρηματοδότηση. Αναμένουμε και έχουμε ζητήσει την επίσκεψη του Προέδρου του ΟΣΕ. Βεβαίως εδώ το μεγάλο “αγκάθι” είναι η παράκαμψη της Πάτρας. Πρέπει και οι κάτοικοι της Πάτρας να αντιληφθούν ότι δεν μπορούν να μας αποκόβουν από το σιδ/κό δίκτυο. Το δίκτυο πρέπει να είναι συνεχές. Έχουμε ακούσει απίστευτες προτάσεις που δεν πρόκειται να υλοποιηθούν ποτέ. Ο σιδηρόδρομος πρέπει να είναι ένα θέμα στην Περιφέρεια που θα μας ενώσει και όχι θα μας διαιρέσει…
Η απομόνωσή μας σε σχέση με άλλους Νομούς, κάτι που το “πληρώνει” και ο τουρισμός μας έχει να κάνει και με την έλλειψη σοβαρών οδικών δικτύων.
Στους δρόμους σαφώς είναι πάντα σε προτεραιότητα το μεγάλο έργο Πύργου – Πατρών και από Πύργο προς Τσακώνα και είναι γνωστό σε όλους τι έχει κάνει και τι έχει προτείνει το Επιμελητήριο εδώ.
Η τελευταία πληροφόρησή μου είναι ότι και από το Καλό Νερό – Τσακώνα ξέρω ότι είναι υποχρέωση του “Μορέα” μέσα από τη σύμβαση που έχει κάνει και είναι ένα θετικό βήμα. Ξέρω επίσης ότι το Υπουργείο ετοιμάζεται για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον δρόμο Πύργου – Καλού Νερού.
Εκεί δυστυχώς πρέπει να πω ότι “μόνοι μας βγάλαμε τα μάτια μας” και μόνοι μας ακυρώσαμε το έργο. Και να ξέρετε ότι η παράκαμψη Ζαχάρως ήταν βασικό ατού στη διαπραγμάτευση δημοσίου – παραχωρησιούχων για να σταματήσει το έργο στην Πάτρα.
Αλλά και για το Πύργος – Πάτρα έχουν δημοπρατηθεί τρία κομμάτια, περιμένουμε τα υπόλοιπα, αλλά εμείς όπως ξέρετε είχαμε άλλη άποψη, θα είμαστε πάντα κοντά στο έργο.
Πέραν αυτού όμως και ειδικά αν σκεφτόμαστε την ανάπτυξη του τουρισμού, υπάρχουν παρεμβάσεις που όμως έχουν “ξεχαστεί”. Πρώτα απ’ όλα αναφέρομαι στον δρόμο Πύργου – Ολυμπίας – Βυτίνας. Είχε γίνει το 1936 επί Μεταξά, ήταν μια στρατηγική απόφαση, γιατί ήθελε να ενώσει τους δικούς μας αρχαιολογικούς χώρους με εκείνους της Αρκαδίας μέχρι Άργος – Επίδαυρο κλπ.
Δυστυχώς όμως οι παρεμβάσεις μας ήσαν ανύπαρκτες έως αδικαιολόγητες. Έχει εγκαταλειφθεί το κομμάτι Λιναριά – Λούβρο που ακόμη εγώ δεν έχω καταλάβει, γιατί δεν έχει δοθεί στην κυκλοφορία. Και βέβαια νομίζω ότι το κομμάτι από Λούβρο μέχρι γέφυρα Ερυμάνθου, είναι από τα χειρότερα αν όχι το χειρότερο οδικό δίκτυο στην Ελλάδα…
Δεν υπάρχει πιο απαξιωτική εικόνα για την Ηλεία, για κάποιον επισκέπτη που έρχεται από την Αρκαδία και μπαίνει στο Νομό μας, μετά την γέφυρα του Ερυμάνθου. Και επειδή υπάρχει μια ταμπέλα στα διόδια της Νεστάνης για την Αρχαία Ολυμπία, έχουμε πάρα πολλούς ανθρώπους που περνούν από αυτόν τον δρόμο. Δεν ξέρουν όπως εμείς για να πάνε από τον κάτω δρόμο. Και τι συναντά εκεί; Το κομμάτι Ερύμανθος – Λούβρο με όλη αυτή την κακή εικόνα. Πρόκειται για αστεία κατάσταση…
Βλέπω πάντως ότι γίνονται τώρα κάποιες παρεμβάσεις στον 111, αντίστοιχης εγκατάλειψης έργο και αυτό. Τόσα προγράμματα πέρασαν όλα αυτά τα χρόνια, όμως ούτε πέντε αμαξιές χαλίκι δεν έριξαν εκεί…
Ακόμη και ο δρόμος Πύργου – Οινόης, βρίσκεται σε μια κατάσταση αδικαιολόγητη. Έγινε κάτι μέχρι τον Άγ. Γεώργιο, αλλά αυτό είναι αστικό έργο και δεν είναι υπεραστική οδοποιία. Αν πάει κανείς σε Χειμαδιό – Οινόη, θα μετανιώσει για αυτόν τον δρόμο.
Τελικά πόσο μπορεί να βοηθήσει ο τουρισμός τους μικρομεσαίους επαγγελματίες;
Η τουριστική επέκταση στην Ηλεία είναι σοβαρό θέμα για τη μικρή επιχείρηση. Θα βοηθηθεί πάρα πολύ. Η επισκεψιμότητα θα άρει επιφυλάξεις και εμπόδια που δέχεται το μικρό κατάστημα. Θα πιει κάποιος τον ωραίο καφέ του σε ένα μαγαζί, ή θα προτιμήσει τα τοπικά προϊόντα. Πρέπει να σταθούμε έτσι κοντά στις επιχειρήσεις και να αξιοποιήσουμε τους “θησαυρούς” τους…
Γενικότερα στον επιχειρηματικό τομέα πώς βλέπετε την τουριστική επίδραση;
Είναι οι μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν εξαγωγική κατεύθυνση. Απο ‘κει και πέρα έχουμε πολλές μικρές επιχειρήσεις που αποτελούν ουσιαστικά και τον κορμό του Επιμελητηρίου.
Το πρώτο που πιστεύω είναι ότι πρέπει η κρουαζιέρα να φθάσει σε πολλά μέρη της Ηλείας. Και ας μη φοβούνται οι επιχειρηματίες του Κατακόλου και της Ολυμπίας ότι θα χάσουν. Το ζητούμενο για εμάς είναι η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης. Έχουμε σήμερα αρκετά χαμηλή ιδιωτική κατανάλωση σε σχέση με άλλα λιμάνια της Ελλάδας. Άρα πρέπει να δώσουμε την ευκαιρία σε όλο τον κόσμο να κάνει και άλλα πράγματα. Και έτσι θα ωφεληθούν όλοι αν καταφέρουμε και αυξήσουμε το ποσό αυτής της κατανάλωσης.
Πάντως, δεν είναι καλό το παράδειγμα, να μη βλέπεις στον Πύργο τουρίστα. Ούτε καν για την ίδια την κρουαζιέρα. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν έστω να δουν πώς είναι το αστικό μας περιβάλλον. Να δουν πώς ζουν οι άνθρωποι στον Πύργο, την Αμαλιάδα, να καθήσουν να πιουν έναν καφέ σε έναν ωραίο χώρο κλπ.
Και αυτή η δυσαρμονία πάνω στο εμπορικό θέμα δεν είναι κάτι καλό. Άδικο η ιδιωτική κατανάλωση να κατευθύνεται απολύτως στο Κατάκολο. Η Ολυμπία ξεκίνησε την κρουαζιέρα. Το σήμα της Ολυμπίας έχουν όλοι. Και ο Πρόεδρος των εμπόρων της Ολυμπίας, ο κ. Ζαρόκωστας καταβάλει μια προσπάθεια γι’ αυτό το θέμα, να δούμε τι θα κάνουμε.
Τελευταία πάντως βάζετε ενεργά και το θέμα γευσιγνωσίας – αγροτοδιατροφικής αξίας με έμφαση στα ηλειακά προϊόντα. Γιατί;
Είναι σημαντική η πρωτοβουλία να κάνουμε αγροτοδιατροφική σύμπραξη στην περιφέρειά μας και εμείς συμμετέχουμε ενεργά. Οι δράσεις εδώ θα είναι νέου τύπου, θα είναι ένα βασικό εργαλείο και πειεδή το πιστεύουμε έχουμε βοηθήσει στο εγχείρημα από την αρχή.
Και πιστεύω λόγω της ποιότητας και της αξίας μας ότι πρέπει να γίνει ένα μάρκετινγκ προϊόντων της Ηλείας. Πέραν από το σήμερα ποιότητας κλπ κλπ. Να γίνει προβολή της ταυτότητας του προϊόντος. Δηλ. να γίνεται γνωστό στις αγορές παντού ότι π.χ. αυτά δεν είναι απλώς καρπούζι αλλά “καρπούζι Ηλείας” ή “τομάτα Ηλείας”. Θα παίξει σίγουρα ιδιαίτερο ρόλο.
Και παραμένει πάντα το θέμα σύνδεσης αγροτοδιατροφής και τουρισμού. Εδώ έχουμε πολύ δουλειά ακόμα, ώστε να πετύχουμε και μέσα από προγράμματα να αναδείξουμε επαρκώς τη δική μας “γαστρονομική ταυτότητα…”
Σε όλη αυτή την προσπάθεια και κυρίως στην ανάδειξη νέων σημείων – αναφορών για την ιστορία του τόπου και κατ’ επέκταση του τουρισμού του ποιος σας βοηθά;
Bασικός υποστηρικτής προσπαθειών ιστορικής ανάδειξης και γεγονότων στην Ηλεία είναι η αρχαιολογικη υπηρεσία που έχει προσφέρει πολλά πράγματα τόσα χρόνια τώρα. Έχουμε πολύ καλή συνεργασία, και εγώ προσωπικά με τους Έφορους Αρχαιοτήτων, και γενικώς μας βοηθούν. Και η Γεν. Γραμματέας του ΥΠΠΟ κ. Βλαζάκη ξέρει τα θέματα της Ηλείας και έχει βοηθήσει, και η παρουσία βεβαίως του κ. Τζαβάρα όταν ήταν Υπουργός Πολιτισμού επέδρασε θετικά σε αυτή την κατεύθυνση.
Και θέλω να πω ότι καλές είναι οι φωτογραφίες για όσους πολιτεύονται αλλά για να γίνουν κάποια έργα χρειάζονται και οι αρχαιολόγοι, χρειάζονται και οι εργολάβοι, χρειάζονται και οι χειριστές μηχανημάτων και οι εργάτες. Για μένα αυτοί είναι οι πραγματικοί άνθρωποι των έργων. Βλέπουμε εγκαίνια έργων και δεν είδα πουθενά τους πραγματικούς συντελεστές. Που είναι αυτοί οι άνθρωποι; Κάποιοι άνθρωποι κινδυνεύουν, μέχρι και θανάτους έχουμε πάνω στα έργα. Κάποια στιγμή πρέπει να τιμηθούν όλοι αυτοί, αναγνωρίζοντας τον ειδικό ρόλο του καθενός.
Για την ΟΧΕ κάνατε εσείς προτάσεις;
Aκούσαμε θετικά την ΟΧΕ. Όταν ολοκληρωθούν οι προτάσεις των Δήμων θα τις δούμε. Το ΕΒΕ Ηλείας έχει υποβάλει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και οι δράσεις που προτείνουμε είναι πραγματικά καινοτόμες, με στόχο να σταθούμε πάνω από όλα κοντά στις μικρές επιχειρήσεις.
Είδαμε ότι κάνετε και πολλές παρεμβάσεις για το ΤΕΙ – Τι επιδιώκετε;
Πρέπει να καταλάβει και η διοίκηση του ότι το ΤΕΙ είναι ένα Ίδρυμα για όλη την Περιφέρεια. Το ενδιαφέρον πρέπει να είναι μοιρασμένο ισόρροπα.
Το ΤΕΙ Πύργου πρέπει να έχει την απαραίτητη στήριξη. Αυτές οι παλινωδίες για τα τμήματα ζημιά κάνουν.
Έχουμε ανάγκη εδώ από ένα καλό ακαδημαϊκό περιβάλλον. Θα έχει πολλαπλές θετικές επιρροές στην τοπική κοινωνία. Και αν κοιτάξουμε που είναι τα πιο καλά ακαδημαϊκά περιβάλλοντα σε άλλα μέρη της Ευρώπης και της Αμερικής θα δούμε ότι είναι σε μικρά και όχι σε μεγάλα μέρη. Μια Πάτρα με τους 30 ή 40.000 φοιτητές δεν είναι ακαδημαϊκό. Μάλλον είναι αστικό περιβάλλον.
Για την Αμαλιάδα ξέρω ότι τα πράγματα είναι καλύτερα και υπάρχει μια σωστή υποδομή.
Πηγή: www.patrisnews.gr